ZÁKLADNÉ JAZDNÉ ÚKONY



SPÚŠŤANIE MOTORA

Pri štartovaní motora dodržujeme nasledovný postup :

  1. Pootočením palivového kohútika do polohy „ON“  zaistíme prívod paliva z nádrže do karburátora (u novších typov motocyklov tento krok vynecháme).
  2. Skontrolujeme polohu núdzového vypínača, nesmie byť vo vypnutej polohe.
  3. Kľúčikom spínacej skrinky zapneme zapaľovanie (poloha ON).
  4. Skontrolujeme, či je zaradený neutrál (musí svietiť kontrolka zelenej farby „N“).
  5. U starších typov motocyklov, pokiaľ je motor studený, požijeme sýtič. Poznámka - ak je motor zohriaty alebo v lete, keď teplota vzduchu je okolo 35 °C namiesto sýtiča mierne pridáme plyn.
  6. S úplne uzavretým plynom (bez pridania plynu) stlačíme tlačidlo štartéra.


Po naštartovaní postupne vraciame páčku sýtiča tak, aby pri zahrievaní motora neprekročili otáčky motora cca 2500 otáčok za minútu. Keď je motor zohriaty natoľko, že dokáže pracovať na voľnobežných otáčkach bez použitia sýtiča, vrátime páčku sýtiča späť do pôvodnej polohy.


Ak motor nenaštartuje počas 5 sekúnd, vypneme zapaľovanie a v záujme udržania napätia akumulátora (aby došlo k obnove výkonu akumulátora) počkáme pred ďalším pokusom o naštartovanie cca 10 – 30 sekúnd.


Ak dôjdek „prežratiu“ (zahlteniu) motora palivom, pretáčame motor s úplne pootočeným akcelerátorom (na plný plyn), kým nedôjde k naštartovaniu.


Niektoré motocykle sú vybavené spínačom blokovania štartéra. Tento spínač zaisťuje, aby nedošlo k použitiu štartéra pokiaľ je spojka v záberu a nie je v prevodovke zaradený neutrál. To znamená, že ak máme zaradený nejaký prevodový stupeň musíme mať počas štartovania vypnutú spojku (zatiahnutú páčku spojky).  


Väčšina motocyklových motorov aj moderné motory so systémom vstrekovania paliva (tzn. bez karburátora) naštartujeme rovnako, ako je to opísané vyššie. Presný spôsob štartovania konkrétneho motora, nájdeme v návode na obsluhu a údržbu motocykla.


Test