PRUŽENIE A TLMENIE



Pri jazde dochádza k styku kolies s nerovnosťami vozovky a k otrasom. Aby sa tieto otrasy čo najmenej prenášali na hmotu vozidla a kolesá zostali pokiaľ možno stále v dotyku s vozovkou, majú vozidlá pruženie. 


Pruženie vozidla je zariadenie pre pružné zachytávanie nárazov vznikajúcich pri jazde vozidla vplyvom nerovnosti vozovky. 


Konštrukčnou snahou preto je, aby neodpružená hmota vozidla bola čo najmenšia.  Preto sa pružiace prvky (pružiny a tlmiče) vkladajú najčastejšie medzi nápravy a rám vozidla.


Nárazy od kolies sú zachytené pružinami a nadmerné kmity pružín sú tlmené tlmičmi


Hlavnou úlohou pruženia vozidla je:

  • zmierniť nárazy a otrasy karosérie od nerovností vozovky,
  • udržať všetky kolesá vozidla v stálom styku s vozovkou,
  • zmenšiť namáhanie rámu kmitom,
  • prenášať hnaciu silu od náprav na rám pri jazde a brzdení,
  • zároveň zabrániť nežiaducim pohybom vozidla pri jazde, hlavne takým, ktoré by spôsobili ťažkosti cestujúcim (nakláňanie vozidla v zákrutách, hojdanie a kolísanie a pod.). Tieto nedostatky čiastočne odstraňujú tlmiče a stabilizátory, ktoré súvisia s pružením. 


Do sústavy pruženia patria:

  • hlavný pružiaci prvok, uložený medzi kolesá (nápravy) a nosnú časť vozidla, t. j. pružiny, 
  • tlmiče pruženia,
  • čalúnené, odpružené sedadlá,
  • priečny stabilizátor (u niektorých osobných vozidiel).


Test