BRZDY VOZIDIEL


Brzdová sústava je najdôležitejšou časťou vozidla z hľadiska aktívnej bezpečnosti. Brzdy slúžia na znižovanie rýchlosti idúceho vozidla, na jeho zastavenie, alebo na zabránenie nežiaduceho pohybu stojaceho vozidla.

 

Brzdy delíme podľa účelu : 

  • prevádzková - slúži na spomalenie rýchlosti vozidla, respektíve na jeho úplné zastavenie. Prevádzkové brzdy ovláda iba noha (pravá) vodiča, ich účinok musí byť odstupňovaný (regulovateľný), musí pôsobiť optimálne na všetky kolesá a pri brzdení sa nesmie vozidlo vychýliť z priameho smeru.
  • núdzová - ako už názov napovedá, plní úlohy pri poruche prevádzkových bŕzd a musí pôsobiť aspoň na jedno koleso z každej strany vozidla. Núdzová brzdová sústava býva zvyčajne neporušený okruh dvojokruhového brzdového systému, alebo to môže byť brzda parkovacia.
  • parkovacia - slúži na zaistenie stojaceho vozidla proti neželanému pohybu (ručná brzda).


Každé vozidlo musí mať najmenej dve na sebe nezávislé brzdové sústavy. Sústava prevádzkovej brzdy musí pôsobiť na všetky kolesá vozidla, parkovacia musí pôsobiť aspoň na jedno koleso na každej strane. Z tohoto vyplýva požiadavka, že ovládacia sústava bŕzd musí byť rozdelená najmenej na dve časti, pričom porucha v jednej z nich nesmie zabrániť funkcii druhej časti.


Podľa druhu ovládania bŕzd rozoznávame brzdové sústavy:

  • mechanické - prevod brzdy je vytvorený pomocou tiahla, lana alebo páky, používa sa hlavne na parkovacích brzdách,
  • hydraulické (kvapalinové) - prevod je vytvorený tlakom kvapaliny uzavretej v potrubí, používa sa hlavne u prevádzkových bŕzd osobných automobilov,

     

Podľa usporiadania prevodov kvapalinových bŕzd môžeme brzdové sústavy rozdeliť: 

  • jednookruhové - účinok zdroja sa prenáša jedným mechanizmom,
  • dvojokruhové alebo viacokruhové - účinok zdroja sa prenáša súčasne dvoma alebo viacerými od seba nezávislými mechanizmami, (napr. osobitne na predné a osobitne na zadné brzdy).
Test