15.1 URČOVANIE LÍNIE JAZDY - PLÁNOVANIE STOPY



Ak chceme prejsť zákrutu bezpečne a rýchlo, musíme sa snažiť čo najviac ju „narovnať“, snažiť sa teda prechádzať ju čo najväčším oblúkom (samozrejme iba v rámci svojej, t.j. pravej polovice vozovky). Ak je polomer zákruty napr. 14m, ideálna jazdná stopa nám jej polomer môže pri bežnej šírke vozovky zväčšiť až na dvojnásobok teda na cca 28m (obr.).


Pri nájazde do zákruty to nesmieme preháňať s jazdou v strede vozovky a pri výjazde nás nesmie vyniesť odstredivá sila do protismeru. V opačnom prípade z nás bude mŕtvy motorkár.


Pri plánovaní stopy musíme vziať do úvahy rôzne aspekty, ako aj ustanovenie zákona, ktoré hovorí: „Na vozovke alebo v jazdnom pruhu sa jazdí vpravo; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní“, preto aj pri plánovaní stopy musíme tieto skutočnosti brať do úvahy.


Test